lördag, juni 24, 2006

Rapport Slovakienresa

Äntligen hemma! Det har varit en otroligt skön vecka, trots att vi höll på att smälta bort i värmen på vägen ner till Slovakien - ungefär 30° varmt ute, solen rakt framför oss och ingen AC i bilen! Det blev många liter vatten!

Slovakien är ett land under uppbyggnad, men ännu inte nerlusad med McDonalds, HM mm. Lite gammaldags, lite slitet men en massa nytt och fräscht också. Hotellet var nytt och fräscht, maten god och priserna löjligt låga! Middag för fyra fick vi lätt för 200 kr, boendet kostade kring 200 kr natten, i dubbelrum på ett fräscht hotell...det är inte svårt att tycka om Slovakien! Fast om jag åker dit flera gånger bör jag nog lära mig några fraser på slovakiska...slovakierna talar inte engelska utan tyska... men jag klarade mig rätt bra på teckenspråk och de få orden jag kan på tyska.

Dottern BB och hennes kompis MB befann sig i princip i sjunde himlen - småbutiker överallt och de låga priserna! De sprang i butikerna hela dagarna och bara njöt av att pengarna aldrig tog slut! Deras garderob svällde med 100% under veckan. Det fanns också ett trevligt Aquacenter där vi kunde bada och bränna skinnet och hotellet hade luftkonditionering...så det blev en riktigt bra semester!

Fast det kändes lite obehagligt i början, vi hade planerat in en hotellnatt i Tjeckien, tänkte att vi tar första bästa stad och sover där. Första staden råkade vara Teplice - på vägen in till staden stod halvnakna flickor framför små friggebodar och vinkade in bilar...och staden var ful, smutsig och nedgången! Läste sedan i någon tidning att Teplice är ökänt för sin prostitution. Men vi fortsatte färden en bit in i Tjeckien och hittade ett trevligt litet ställe så småningom där vi kunde övernatta.

Jag blev väldigt imponerad av hur rent det var överallt - det var inga tveksamheter alls att besöka offentliga toaletter längs vägarna, vare sig i Tyskland, Tjeckien eller Slovakien, det var skinande rent! Enda gången jag kände mig lite olustig vid ett toalettbesök var på en rastplats i Malmö! Sverige är inte alls rent ! Vägarna och skyltningen var helt också ok, förutom alla dessa vägarbeten som pågår överallt och förvirrar stackars bilister!

Bilresan hem var lite lättare, vi hade solen i ryggen och värmen hade sjunkit lite...vi körde från Senec till Malmö med raster varannan timme....det tog 18 timmar...så vi var lite möra när vi anlände till Malmö. Övernattade i Malmö och tog sista sträckan idag, dryga 9 timmar...nog känns det i kroppen att man har suttit i bilen.

Nu är det dags att kolla in alla inlägg i bloggarna, jag har ju missat en hel vecka!

Inga kommentarer: