lördag, december 23, 2006

Ister och dopparedagen

Nu väntar vi bara på att skinkan ska bli klar - det ska bli dopp i grytan i kväll. Så vi har dopparedagen idag, inte imorgon.

Salt och gott kommer det att vara - sen gäller det att ha minst en liter vatten på nattduksbordet inatt. Vi doppar i spadet som blir när man ugnssteker skinkan, den är lite mer koncentrerad än kokspad.

Midvinterbloten är avklarad, det blev lugnt och stillsamt iår, trots att vi var många som offrade oss för solens skull. Det är alltid trevligt att träffas runt lite god vickning och dryck, samtala om diverse saker och bara njuta av andra människor!

Chokladglöggen var ljuvlig! Eftersom jag inte dricker vinglögg utan håller mig till de alkoholfria sorterna blir det oftast att jag blir bjuden på något som liknar varm, söt saft. Som bara lämnar en sötsliskig, klistrig smak i munnen.

Men icke chokladglöggen, den var mycket god! Smakade inte bara choklad utan det var en glöggkänsla i den, chokladen var mera som en av kryddorna, doftade gott när den värmdes! Gick faktiskt riktigt bra ihop med pepparkaka och ädelost, fast jag tvivlade lite först.

Tänkte köpa en flaska till idag, men tyvärr var den slut på Choklaterian...till nästa år vet jag bättre, då ska jag inhandla några liter i god tid!

Och Bockeländet står kvar ännu, nu måste den brinna inatt.

Bränn Bocken!

Inga kommentarer: