onsdag, januari 11, 2006

Seg-repris

Ännu en seg dag - jag tror att jag har en minidepression! Sov nästan två timmar framför TV:n ikväll, så nu kan jag nog inte somna i tid. Det kommer att bli segt imorgon på jobbet och eländigt att träna på kvällen.

Ringde till PP idag, det gick utmärkt att komma fram och de förstod engelska på hotellet - inte som han i Slovakien, som vare sig kunde engelska eller koppla ett samtal! Det är bra mycket billigare att ringa till rummet än att ringa till PPs mobil. Med Tele2:s bredbandstelefoni kostar det 1.75 kr/minut till Kina, till mobilen (Telia) kostar det 22.50 (för PP att ta emot samtalet!). Det är lite skillnad det! Jag tror att vi gjorde ett lyft när vi bytte från Telias fasta telefoni till bredbandstelefoni via Tele2. Funderade lite på Bredbandsbolaget och Glocalnet, men Tele2 verkade säkrast, dom har hållit på längst. Får se sen om vi ändrar till nåt billigare. Det var någon här i bostadsrättsföreningen som hade provat via Bredbandsbolaget, men det fungerade tydligen väldigt dåligt.

Det är så mycket valmöjligheter nu med allting; man ska välja elbolag, försäkringar, telefon, bredband - ja, allt möjligt. Hur ska man veta att man väljer rätt och billigast? Det går ju åt en massa tid till att söka information och jämföra också...det är ett heltidsjobb att bara välja mest fömånliga bilförsäkringen. Och sen ändrar dom till nästa år, då är det billigare hos någon annan! Och precis när man har bestämt sig, då ringer nåt annat nytt bolag och berättar hur fint erbjudande dom har!

Jag har blivit väldigt otrevlig mot telefonförsäljare. Jag vill inte vara trevlig mot dom. Visst, dom gör bara sitt jobb... men jag vill inte bli störd i tid och otid av telefonen. Så när dom frågar om dom stör brukar jag svara "ja" - då blir det ofta alldeles tyst i andra änden. Sen lägger jag till " och jag vill inte köpa något, tack och hejdå" och lägger på luren. Hemskt otrevligt. Men ibland får man väl vara otrevlig...eller?

Inga kommentarer: