måndag, oktober 16, 2006

Binära talsystemet

Det har varit mig en fullkomlig gåta hur talet 10 kan skrivas 1010... eller talet 3 som 11.

Jag har fått det förklarat..positionerna står för 1-2-4-8-16-32 osv... men inte fått ihop det, frustrerad har jag gått igenom mitt vuxna liv, utan att förstå. Det binära talsystemet har gäckat mig, plågat mig och stört min inre frid.

Men häromdagen, när jag återigen klagade över min ointelligens gällande det binära talsystemet, sa min Älskade den förlösande frasen "Tänk på eller av". Plötsligt förstod jag, det binära talsystemets förbannelse var upphävd! Jag kände hur jag blev alldeles varm i hela kroppen, studsade runt av glädje - äntligen, äntligen förstod jag! Insikt!

När, var och hur jag ska använda mig av kunskapen är dock fortfarande oklart.

Inga kommentarer: