torsdag, oktober 12, 2006

Jävligt irriterad!

OBS. Detta inlägg kommer kanske att tas bort under dagen, måste bara få skrika lite!

Ibland blir jag så jävla trött på gnället på sjukvården!

Så jag tänker vända på det, jag gnäller på patienterna istället. Jag får aldrig göra det IRL, fast jag ibland har lust. Jag måste bita ihop, vara vänlig även mot de som är otrevliga, jag får inte missa något, måste lyssna till symtom istället för svordomarna. Jag får inte ta hänsynt till människors ekonomi, etnisk tillhörighet osv, jag ska prioritera utifrån mediciska skäl. Men ibland blir jag tokig på människor!

De som kräver allt, nu helst inom två timmar, de som skriker åt mig i telefon, som använder tillmälen, skäller och kallar mig för idiot och jävla offentliganställd, när jag säger att de inte får tid förrän om fem dagar. De som hotar att anmäla mig, hotar med pressen för att jag inte kan ge dom tid på onsdag kl 14, utan har bara en tid kl 10. De som har så vansinnigt ont att de inte kan göra någonting, men när jag erbjuder tid idag kl 15 kan dom inte, för dom ska till frissan.

På de flesta vårdcentraler kommer du i kontakt med en läkare inom en vecka och tidigare än så ska man oftast inte in heller, de flesta åkommor från rörelse- och stödjeapparaten samt förkylningar, halsont mm försvinner på en vecka.

Man gör ingenting åt till exempel ett ryggskott första dagarna... det kan rent av vara kontraindicerat, om det sedan efter några dagar visar sig att det är diskbråck.... Har man då varit där och vridit och vänt kan man förvärra.

Men visst, man kan gå till en kotknackare dag 2 när man har ont, betala 5-600 spänn, kotknackaren undersöker, lägger patienten i million-dollar-roll position och det knäpper till i ryggen, han säger "Nu kommer det att kännas ordentligt idag, sen blir du bättre om 3-4 dagar"... OBS, jag talar inte om legitimerade chiropraktorer, naprapater utan om "äkta kotknackare", som har gått tre helgkurser i ryggknäckning...alla diplom brukar vara uppsatta på väggen hos dom...men ingen examen.

Vid akut påkommande smärta från rörelse- och stödjeapparaten - vila kroppsdelen ett par dagar, tryck i dig receptfria smärtstillande, lägg på värme/kyla, ta varma bad, dusch... ta det lugnt, det går över!

Har man målat huset under helgen, är det sannolikt att man får ont, kanske till och med en liten inflammation i axelns muskler, speciellt om man normalt inte har det arbetet...har man grävt upp gräsmattan för hand är det stor sannolikhet att ryggen säger ifrån, har man spikat upp ett staket händer det att man får ont i armbågen osv.

Dagens människor förväntar sig ett liv utan smärta, förlitar sig på att sjuvården ska reparera dom, oavsett orsak till smärtan. Människor lever som om två-tre dagars smärta är livshotande.... men kroppen gör ont ibland. De flesta får ryggskott någon gång i livet, precis som de flesta någon gång har huvudvärk, flunssan, halsont. Det är inte farligt att ha ont, däremot är det jävligt obehagligt.

Hur f-n ska sjukvården ha tid att utreda de som har oklara tillstånd, när väntrummen fylls av 20-50-åringar som har haft ont i ryggen/halsen/armen i tre dagar...som kräver reparation NU.

Skärp er!

Ta lite ansvar för din egen kropp, titta i egenvårdsbroschyren, kolla på nätet och vårda dig själv först, när inte det hjälper då är det dags att kontakta sjukvården. Om människor förstod det skulle vården ha tid på ett helt annat sätt.

Och bara för att förekomma kommentarer om missade saker på vårdcentralerna - för varje malignitet (cancer) som missas i vården, går det säkert 99 som diagnosticeras rätt...och det är nog få cancerformer som går från "inga symtom" till "livshotande" på en vecka.

Naturligtvis gäller inte ovanstående dig.

Detta inlägg tas kanske bort under dagen, jag får göra va fan jag vill på min blogg!
----
12:24 Lagt till ett "kanske" i rubrik och slutmening.

Inga kommentarer: